A-LeroyのQueerなΨ難日記

Beauneへ行きたいA-のΨ難とかクィアなセクシャリティーとか

「私、本当は苦手なの …」

化学科のあるDr.3の学生

「私、本当は苦手なの 化学……」

親しい友人は知っているが、

私は、所属は、一応、化学科のままなのだが、大学院の研究は、

統計物理学・物性基礎という分野のもので、

もう本当に完全に「物理学科」の内容である。)

やれやれ、

素敵でとても優しい先生の下で 

統計物理学の研究していれば、

基本は、とても楽しくて幸せを感じるのだが、

時々、化学実験、

そして、化学そのものに完全に挫折してしまったことを思えば、

切なくなったり、悲しくなったりすることはあるのだよ…、

やれやれ。

私が、この教室内のセミナーなどで

質問やコメントをすると、

以下のような指摘をΨ三頂いてきた、やれやれ。

「質問が完全に【物理学的】だ。

これは、理論物理学の話ではない。

ここは化学教室だから…

化学の研究というのは、云々。

研究や学術的興味が、

完全に【物理学科】だ、

だったら、【物理学科】に行って

そこでやるべきだ」などなど。

それを知ると、

私の指導教員は

いつも私を必死で守ろうとしてくれる、

「この場で化学も物理学も関係ないよ、

この物質/現象に関して

重要な質問を言ってるよ。」と。

共同研究者で

統計物理学・物性基礎を専門とされている先生は、

私が博論提出するときに、

化学教室の人が

この内容の博論を審査すると

問題になるかも……

と心配している。

やれやれ!!

(余談。私が、中高生以来、

大好きで

かつ、

わりと得意である、

と自信が持てた学科は、

唯一、化学しかなかったのだから……

基本的な化学実験に、

そして理論化学にまで完全に挫折した時、

もう本当に私には何も無くなってしまったーーー

と理学部卒業はもう絶望的に思えたが、

この時は、かつてとは違って

私のとなりに

優しい先生と友達がいて

支えてくれた……

平衡統計力学との出会いがあった、

だから、私は、大丈夫だった。。。)

A doctor student of third grade in the faculty of chemistry says 

"Frankly speaking, 

I am very poor at .......chemistry."

(As my close friends know, 

I have belonged to not "the faculty of physics " but "chemistry " however I studied statistical physics as my study for my master and doctor thesis. )

Oh my god,

although studying here with excellent and so cordial teachers, 

I am so happy and jubilant however I want to complain a little.......I sometimes get sentimental or feel sad 

recalling the frustration of chemical experiment and chemistry itself in my undergraduate, 

good grief.

I usually ask many questions in the group seminars and so on,

then some people, who belong to our faculty, so that "chemistry",

point out as follows.;

My questions are entirely "physical" but here is "the faculty of chemistry "

"we" study "chemistry".

Your doctor study completely

 "theoretical physics" 

but you belong to "the faculty of chemistry ", and then why you are here, you should go to 

"the faculty of physics" .

How can your doctor study of 

"statistical physics" be related to "chemistry " ? 

Oh my dear,........

Then my supervisor has always protected me, 

and 

sometimes my collaborator, who specializes statistical physics and the basis of solid state physics, 

worries about my belonging,

oh good grief.